
مدل تربیتی اهل بیت برای برخورد با نوجوانان در اعتکاف
شرح ایده:
در سبک تربیتی اهل بیت (ع)، روشهای ویژهای برای پرورش و تربیت نوجوانان در سنین مختلف وجود دارد که میتواند در برنامههای اعتکاف برای رشد شخصیت و مسئولیتپذیری آنان استفاده شود. یکی از این مدلها، مدیریت برخورد با نوجوانان در سنین مختلف است که به طور خاص برای سنین 7 تا 14 سال و 14 تا 21 سال پیشنهاد شده است.
این شیوه تربیتی میتواند در برنامهریزیهای اعتکاف و برخورد با نوجوانان در این دورههای سنی بسیار مؤثر باشد و به شکلدهی شخصیت آنها کمک کند.
1. سنین 7 تا 14 سال: برخورد با نوجوانان بهعنوان غلام
در این سنین، طبق سبک تربیتی اهل بیت (ع)، نوجوانان باید احساس مسئولیت و وظیفهشناسی را تجربه کنند و از آنها انتظاراتی متناسب با سنشان وجود دارد. این مدل تربیتی به این معناست که:
- جا دادن به نوجوان: در برنامههای اعتکاف، به نوجوانان مکان و فضا داده میشود تا در آن رشد کنند. بهعنوان مثال، یک بخش از فعالیتها یا جلسات میتواند به آنها اختصاص یابد، مانند کارهای گروهی، تدابیر دینی، یا حتی برگزاری کارگاههای آموزشی.
- واگذاری کارهای ساده و مسئولیتها: بهجای دادن پول یا پاداش مادی، به نوجوانان مسئولیتهای کوچک واگذار میشود که در آنها حس کار گروهی و مسئولیتپذیری را تجربه کنند. بهعنوان مثال، میتوانند در چیدمان وسایل، کمک در آشپزی، نظافت مسجد، یا هدایت و کمک به همسن و سالهای خود نقش داشته باشند.
- عدم استفاده از پاداش مادی: در این سنین، به جای دادن پاداش مادی، نوجوانان باید از پاداشهای روحی و معنوی مانند تشویقهای کلامی یا دعای خیر بهرهمند شوند.
این شیوه تربیتی، به نوجوانان حس احترام به بزرگترها و مسئولیت پذیری میدهد و باعث میشود تا درک کنند که شغلهای ساده و خدمت به دیگران برایشان بسیار ارزشمند است.
2. سنین 14 تا 21 سال: برخورد با نوجوانان بهعنوان وزیر
در سنین 14 تا 21 سال، نوجوانان به نوعی در مرحلهی رشد فکری و استقلال هستند و به همین دلیل باید بهعنوان وزیر در نظر گرفته شوند. طبق روایتهای اهل بیت (ع)، برخورد با این گروه از نوجوانان باید بهگونهای باشد که به آنها احترام بیشتری گذاشته و در تعاملات از آنان مشورت گرفته شود. این مدل تربیتی به شرح زیر است:
- نظارت و هدایت: در این مرحله، نوجوان باید نظارت بیشتری روی او اعمال شود، اما نظارت بهگونهای باشد که حس استقلال او حفظ شود. در برنامههای اعتکاف، باید به آنها آزادی عمل بیشتری داده شود و در عین حال بهطور مستمر از فعالیتهایشان آگاهی داشت.
- مشورت با نوجوان: یکی از ویژگیهای تربیت اهل بیت (ع) در این سنین، مشورت با نوجوانان است. نوجوانان باید احساس کنند که نظرشان اهمیت دارد و در تصمیمگیریها مشارکت دارند. برای مثال، در برنامههای اعتکاف میتوان به نوجوانان امکان مشارکت در برنامهریزیها، بحثها و فعالیتهای فرهنگی و طرحریزی فعالیتهای گروهی را داد.
- رفاقت و همراهی: در سنین 14 تا 21 سال، علاوه بر نظارت و مشورت، باید رفاقت با نوجوان برقرار شود. دوستی و ارتباط صمیمانه باعث میشود نوجوانان اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و بهراحتی مشکلات خود را با مربیان و مسئولان در میان بگذارند. در این برنامهها، مسئولین اعتکاف باید بهعنوان دوست و همدم در کنار نوجوانان باشند، نه صرفاً بهعنوان بزرگتر یا مرشد.
- تشویق به رشد فردی و اجتماعی: نوجوانان باید در این دوره، رشد فردی و اجتماعی خود را در محیط اعتکاف تجربه کنند. این رشد میتواند شامل آموزشهای دینی، فرهنگی، اخلاقی و حتی مدیریت زمان باشد. مسئولین میتوانند با ارائه چالشهای گروهی و فردی، نوجوانان را به تفکر و تصمیمگیری وادار کنند.
مزایای اجرای این مدل تربیتی در اعتکاف:
- تقویت حس مسئولیتپذیری: نوجوانان در سنین 7 تا 14 سال با وظایف و مسئولیتهای کوچک آشنا میشوند که به افزایش مسئولیتپذیری آنها کمک میکند.
- پرورش روحیه مشارکت و رفاقت: نوجوانان در سنین 14 تا 21 سال از مشارکت در تصمیمگیریها و همکاری با دیگران بهرهمند میشوند و حس همبستگی و همکاری در آنها تقویت میشود.
- ایجاد محیطی دوستانه و حمایتی: با رویکرد رفاقت و مشورت، محیط اعتکاف تبدیل به فضایی حمایتی برای نوجوانان میشود که در آن احساس راحتی و امنیت میکنند.
- تقویت روحیه خودسازی و تعالی فردی: این شیوه تربیتی به نوجوانان کمک میکند تا در مسیر خودسازی و رشد معنوی قدم بردارند و ارتباط عمیقتری با خداوند و آموزههای دینی برقرار کنند.
- توجه به نیازهای فردی نوجوانان: این مدل، نیازهای فکری، عاطفی و اجتماعی نوجوانان را در نظر میگیرد و به رشد آنها کمک میکند.